May 15, 2011

Aku hanya ingin berbicara .

assalamualaikum ..

aku perlu bangun dari mimpi semata .
mungkin aku tersenyum kerana menutup kerimasan dihati .
mungkin aku tertawa kerana merawat luka di hati .
ya Allah . beri aku petunjuk . beri aku kekuatan .
terkadang aku terdiam kala hati di uji lagi .
merelakan . meredhai . 
di manakah keikhlasan .
aku tidak mampu berdiri sendirian .
jatuh untuk kali kedua mungkin amat menyakitkan .
dan tidak mungkin aku merelakan aku jatuh untuk kali kedua .
lumrah kehidupan.
pilihan .
 ya . pilihan yang perlu di buat untuk meruskan langkah .
aku binggung .
aku penat .
hati aku meronta2, memberontak.
tekanan kehidupan .
aku tdk mahu kesilapan berulang .
pressure !
andai saja aku dpt undurkan masa .
andai sahaja .
ahhh . 
aku benci masa lalu .
silap dalam mengatur langkah .
aku hanya manusia biasa . terlalu daif .
dulu aku terombang ambing dalam mencari erti hidup .
tidak mengenal erti kehidupan . erti peluang . 
dulu . itu dulu .
kini aku bnyak belajar erti kehidupan .
nur ilahi yang perlu aku cari dalam setiap langkah perjalanan ku .
aku belajar meredhai sagala ketentuan NYA .
aku belajar untuk tidak menyalahkan takdir NYA .
Allah sayang kan hambanya bila mana hamba nya redha diri nya di uji .
jgn sekali mengeluh bila diri diuji .
kerana Nabi Nabi juga telah diuji dengan sedasyat dugaan apatah lagi kita sebagai hamba NYA .
Allah menginggati serta menyayangi kita dengan cara memberikan kita dugaan & cabaran .
tersenyumlah kerana sekurang-kurangnya Allah masi menyayangi kita .
aku yakin bahawa Allah Maha Adil .
Allah tidak akan membebani hambanya luar dari kemampuan .
ini peluang kehidupan yang telah Engkau berikan .
Terima Kasih Ya Allah .
aku juga tidak mungkin lupa saat-saat diri hampir berputus asa .
hadirnya seorang hamba Allah yang telah menghulurkan tangan kala diri ini jatuh
tidak akan aku lupakan .
walaupun hanya sekadar sekeping nota kecil sudah cukup membuat diriku sedar akan segala-galanya .

" Apabila Allah telah menentukan sesuatu kepada kita, kita kena yakin itu adalah yang terbaik untuk kita daripadaNya, walaupun ianya seburuk-buruk kejadian. Kita kena redha . Kalau kita tidak redha, belajarlah untuk redha. Jika hati tetap tidak redha, maka paksalah hati untuk redha. "

Bibir Tersenyum Hati Menangis
Terima Kasih,
wluapa pn terjadi mengalirlah seperti air.
* buku ilmiah yg telah dihadiahkn sebelum hari2 terakhir dalam diri membawa haluan masing-masing .

insyaAllah, aku akan tetap mencari redha Mu ya Allah . 
perjalanan ini masi panjang . sungguh terlalu jauh lagi .
akan aku tempuhinya .
kerana aku yakin, aku tidak bersendirian .

sekian .

* aku rindu kn ny bila diri dalam kekeliruan hidup, ia datang menyatakan hidup ini satu perjuangan, perjuangan dalam mencari ketenagan hakiki . -semoga bertemu kembali-





2 comments:

  1. hidup memang selalu teruji..
    kesilapan lalu bleh dijadikan tauladan..
    belajar dari diri, hati dan paling penting Qada' dan Qadar yang telah Allah tentukan untuk kita.. kadang2 bila Allah tarik sesuatu nikmat atau sesuatu yg kita rasa baik, samada ia terbaik buat kita atau hendak gantikan yang lebih baik dan juga menilai tahap kesabaran tuk ujian tersebut..

    ReplyDelete
  2. terima kasih kak am . insyaAllah roro akn blajar dr semua tu . (:

    ReplyDelete